Přeskočit na obsah

Nový švédský solární materiál zvyšuje produkci vodíku až 8krát a může nahradit naftu v těžké dopravě

Nový materiál vyvinutý v Linköpingu umožňuje rozkládat vodu pouze pomocí slunečního světla a dosahuje účinnosti téměř 10 %.

  • Nová technologie pro efektivnější výrobu vodíku
  • Třívrstvý materiál: křemík, kobalt a katalyzátor
  • O osmkrát vyšší výkonnost ve srovnání s předchozími technologiemi
  • Zelený vodík získávaný pomocí přímého slunečního světla
  • Reálná alternativa pro těžkou dopravu a letectví.

Nový materiál pro rozklad vody pomocí slunečního světla

Nový švédský solární materiál zvyšuje produkci vodíku až 8krát a může nahradit naftu v těžké dopravě

Výroba zeleného vodíku z vody a sluneční energie udělala krok vpřed díky novému materiálu vyvinutému skupinou vědců z univerzity v Linköpingu ve Švédsku. Pomocí třívrstvé struktury se jim podařilo osmkrát zvýšit účinnost fotokatalýzy vody, což může urychlit přechod k energetickému modelu bez emisí.

Práce vedená profesorem Jianwu Sunem a publikovaná v Journal of the American Chemical Society se zaměřuje na zlepšení schopnosti určitých materiálů zachycovat sluneční světlo a využívat tuto energii k rozkladu molekul vody na vodík (H₂) a kyslík (O₂). Tento proces, známý jako fotokatalýza, se může stát čistým a udržitelným způsobem výroby vodíku bez použití fosilních paliv.

Proč je to důležité?

V souvislosti se zákazem prodeje nových benzínových a naftových automobilů v Evropské unii v roce 2035 se pozemní doprava snaží o elektrifikaci. Odvětví jako letecká doprava, námořní doprava nebo dálková nákladní doprava však kvůli své hmotnosti a omezené autonomii pravděpodobně nebudou moci fungovat pouze na baterie.

V těchto případech se zelený vodík jeví jako životaschopné řešení. Při použití nevypouští CO₂ a může být skladován v kapalné nebo plynné formě, což zajišťuje dostatečnou energetickou hustotu pro těžká dopravní prostředky. Dosud však byla jeho výroba nákladná a závislá na vnějších zdrojích obnovitelné elektřiny, což omezovalo jeho ekonomickou proveditelnost.

Jádro průlomu: třívrstvá struktura

Nový materiál kombinuje kubický karbid křemíku (3C-SiC), známý svou schopností absorbovat sluneční světlo, oxid kobaltu (Co₃O₄) a povlak z hydroxidu niklu (Ni(OH)₂), který působí jako katalyzátor. Klíčem k úspěchu je to, jak tyto vrstvy spolupracují, aby:

  • Zlepšily absorpci slunečního spektra.
  • Účinně rozdělovaly elektrické náboje generované světlem (a zabraňovaly jejich rekombinaci).
  • Podporovaly chemickou reakci rozkládající vodu.

Tato synergie umožňuje osminásobné zvýšení účinnosti ve srovnání s použitím pouze karbidu křemíku, což je významný průlom v oblasti, kde je pokrok obvykle postupný.

Blíže budoucnost solárního vodíku

V současné době je většina vodíku vyráběného na světě šedým vodíkem, který se získává z přírodního plynu procesem, při kterém se uvolňují velké množství oxidu uhličitého. Pouze nepatrná část je zelený vodík vyrobený z obnovitelné elektřiny. Ale i tato ekologicky čistá varianta vyžaduje elektrickou infrastrukturu a může být nákladná nebo omezená v závislosti na dostupnosti energie v reálném čase.

Inovativnost přístupu Jianwu Suna a jeho týmu spočívá v tom, že se zaměřuje na úplné odstoupení od elektrické sítě: proces bude fungovat pouze za přímého slunečního světla. Pokud se jim podaří dosáhnout cíle 10% účinnosti, který je považován za minimální standard pro průmyslovou výrobu, otevře to cestu k autonomním zařízením na výrobu vodíku i v odlehlých nebo slunných regionech, které nemají přístup ke složité energetické infrastruktuře.

V současné době je účinnost podobných materiálů 1 % až 3 %, takže úkol je technicky náročný, ale proveditelný. Vědci odhadují, že během pěti až deseti let budou schopni připravit verzi pro testování ve větším měřítku.

Nový švédský solární materiál zvyšuje produkci vodíku až 8krát a může nahradit naftu v těžké dopravě

Reálné příklady a důsledky

Průkopnické projekty, jako je HyDeal España, který plánuje vyrábět zelený vodík ve velkém měřítku pomocí sluneční energie na jihu země, nebo koridor zeleného vodíku v severní Evropě, ukazují, že infrastruktura pro využívání tohoto typu vodíku se již začíná formovat. Bez takových průlomů v oblasti materiálů však náklady zůstávají překážkou.

Kromě toho by možnost vytvoření systémů výroby na místě s využitím slunečního světla umožnila venkovským komunitám nebo ostrovům vyrábět vlastní palivo bez závislosti na dodávkách fosilních paliv a drahých elektrických sítí.

Potenciál

Tento nový materiál a související technologie se mohou stát klíčovým prvkem globální dekarbonizace, pokud se podaří rozšířit jeho použití. Mezi realistické oblasti použití patří:

  • Energetické zásobování těžkých motorových vozidel (nákladní automobily, lodě, vlaky) s nulovými emisemi.
  • Rozvoj místních vodíkových stanic v oblastech s vysokým slunečním zářením, jako je Středomoří, Sahel nebo Latinská Amerika.
  • Decentralizovaná výroba ekologických druhů paliv pro letectví, jako je syntetický kerosin na bázi zeleného vodíku.
  • Výrazné snížení emisí v chemickém a ocelářském průmyslu, odvětvích, která je obtížné elektrifikovat.
  • Energetická nezávislost komunit s nízkou úrovní rozvoje elektrických sítí, ale vysokým slunečním potenciálem.

Výzkum týmu z Linköpingu tak představuje nejen vědecký průlom, ale také otevírá dveře k novému energetickému paradigmatu, ve kterém sluneční světlo může napájet celé průmyslové odvětví bez uhlíkové stopy.