Přeskočit na obsah

Co o vás říkají barvy, které si vybíráte v oblečení, podle psychologie

Od energie a vášně červené až po klid modré nebo zelené – každá barva vysílá svůj vzkaz a může ovlivňovat to, jak se cítíme a jak nás vnímají ostatní.

Oblečení, které nosíme, často slouží jako prostředek sociální komunikace a umožňuje nám vyjádřit náš styl, individualitu a emoce.

Od okamžiku, kdy vstoupíme do jakékoli místnosti, komunikujeme, aniž bychom pronesli jediné slovo. Naše oblečení, zvolené barvy, účes a dokonce i chování mluví za nás. Mezi těmito prvky mají barvy, které používáme, zvláštní sílu: ovlivňují nejen to, jak nás vnímají ostatní, ale i to, jak se cítíme. Oblečení určité barvy nám může dodat sebevědomí, energii, klid nebo sebejistotu. Barvy jsou odrazem naší nálady, ale mohou ji také ovlivňovat a stát se prostředkem vyjádření naší individuality.

Oblečení, které nosíme, slouží v mnoha případech jako prostředek sociální komunikace a umožňuje vyjádřit jak náš styl a individualitu, tak i naše emoce. Podle sociální psychologie ovlivňují barvy mezilidské vnímání: „Pokud je člověk oblečen v červené barvě, může být vnímán jako atraktivnější nebo dominantnější, a na mezilidské úrovni je také patrné, že každá barva může být vhodnější v závislosti na kontextu nebo sdělení, které chceme předat. Můžeme také strategicky vybírat, které barvy posilují image, kterou chceme vytvořit,“ analyzuje psycholog Andrea Tena.

Co o vás říkají barvy, které si vybíráte v oblečení, podle psychologie

V poslední době se hodně mluví o pojmu „kolorimetrie“, který označuje, jaké barevné odstíny nejlépe vyhovují každému člověku v závislosti na jeho rysy obličeje, barvě vlasů, pleti a očí, tedy z více fyzického hlediska. Existuje však také obor psychologie barev, který „studuje, jak různé barvy mohou ovlivňovat naše emoce, rozhodnutí nebo vnímání…“, dodává Tena.

Pokud jde o kolorimetrii, novinářka a odbornice na komunikaci Ana Marin Moreno (@ana.moreno.marin), která se zabývá stylistikou, morfologií a používáním barev v rámci vzdělávacích seminářů „Esencia“, radí „zjistit, které barvy vám nejlépe vyhovují v závislosti na typu pleti, barvě vlasů a očí“. Kolorimetrie se určuje podle čtyř ročních období: podzimu, zimy, jara a léta, a také podle palety teplejších nebo chladnějších barev. Oblékání podle kolorimetrie vám pomůže vypadat jasněji a výrazněji. Z vlastní zkušenosti vím, že je rozdíl před a po.

Barvy, které používáme, se stávají „naším emocionálním spojencem“, tvrdí expert na komunikaci. „Pokud se jednou probudíte v špatné náladě, místo toho, abyste se oblékli do černé nebo šedé, což by bylo přirozené,vyberte si jasnější a energičtější barvu, jako je oranžová, růžová nebo červená, a to vám určitě pomůže vypadat méně mrzutě. Je to jako síla úsměvu, který, pokud ho udržíte několik minut, změní vaši náladu,“ vysvětluje komunikátorka. Například „velmi plachý člověk se málokdy oblékne do jasných barev, ale pokud má vystoupit před publikem, dodatečná síla oblečení mu pomůže získat přítomnost a vypadat sebevědomě,“ dodává.

Od modré po červenou: jaké emoce vyjadřují barvy?

Nošení té či oné barvy nám vyjadřuje emoce a může ovlivňovat jak naši náladu, tak i to, jak nás vnímají ostatní: „Představte si, že jdete na pohovor v zeleném saku. I když neřeknete ani slovo, již vyzařujete přirozenost a otevřenost,“ uvádí příklad Moreno Marin.

Červená je například barva energie, vášně a odhodlání. „Je to odstín, který málokdy zůstane bez povšimnutí: je odvážný, intenzivní a vyjadřuje sílu,“ říká Moreno Marin. Je spojován s vášní, energií a dominancí a jeho použití nás může přimět cítit se atraktivnější, sebevědomější a nápadnější. Může však být také „interpretován jako výzva nebo dokonce agresivita, v závislosti na kontextu“, upřesňuje Tena.

Co o vás říkají barvy, které si vybíráte v oblečení, podle psychologie

Černá se spojuje s elegancí, rafinovaností, formálností a autoritou, ale může také vyjadřovat odstup, smutek nebo smutek. „Vystraňuje vážnost, autoritu a často se používá k vytvoření efektu,“ předpokládá Tena. „Pokud však pomyslíme na typického člověka, který chodí do kanceláře vždy v černém, někdy to může být projev sebevědomí, jindy ochrana,“ říká Moreno Marin. „Nosit vždy černou barvu může mít různé významy, protože černá je absence světla. Může to znamenat, že člověk se nechce vyčnívat, chce vypadat profesionálně nebo že má spíše zdrženlivý styl komunikace,“ dodává mentorka, která se domnívá, že černá barva může také sloužit jako základ, „na kterém lze hrát s barevnými doplňky: opasky, náhrdelníky, kabelky, šátky…

Bílá barva je naopak barvou čestnosti, svěžesti, „čistoty, jasnosti, míru a průzračnosti, která má schopnost vyjadřovat otevřenost a neutralitu“, poznamenává lektorka.

Zelená se asociuje s rovnováhou a přírodou a „obvykle uklidňuje, stejně jako modrá, která je barvou klidu a jistoty“, analyzuje Tena. Žlutá je barva kreativity a optimismu, zatímco fialová může být spojována s duchovností, tajemstvím a představivostí.

Za odvahu nosit jasné barvy nebo neobvyklé kombinace, jako je oranžová a fialová, stojí celý svět,“ domnívá se expertka na komunikaci. Jednobarevné outfity zároveň vytvářejí „efektní dojem, prodlužují postavu a obvykle jsou velmi výhodné. Kromě toho neodvádějí pozornost od hlavního sdělení a v rámci jedné barvy lze hrát s různými texturami a látkami, například hedvábím a kůží,“ vysvětluje mentorka.