Usnadňuje skladování a přepravu a nabízí ekologickou alternativu k existujícím elektromotorům. Jedná se o technologii mobility budoucnosti, která vyniká svým potenciálem.
S vodíkem soupeří o to, aby se stalo palivem pro moderní spalovací motory.
V situaci, kdy elektromobily na akumulátorové baterie (a také automobily na vodíkový pohon) dominují debatám o udržitelné mobilitě, se objevuje technologie na bázi kapalného dusíku, která může přetvořit budoucnost dopravy. Tento systém, který nevyžaduje fosilní paliva ani těžké akumulátory, využívá tepelné roztažení kapalného dusíku k výrobě mechanické energie bez znečišťujících emisí.
Dusík tvoří přibližně 78 % vzduchu, který dýcháme. Při ochlazení na -196 °C se mění na kapalinu a akumuluje obrovské množství potenciální energie. Při zahřátí a návratu do plynného stavu se roztahuje až 700krát oproti původnímu objemu a vytváří tlak dostatečný pro chod motoru bez spalování a škodlivých emisí.
Dusíkový motor je velmi bezpečný a může mít různé použití.
Původ použití kapalného dusíku v motorech a jeho provoz
Myšlenka použití kapalného dusíku jako zdroje energie není nová. Od 20. století vědci a inženýři zkoumali možnosti využití kryogenních kapalin v leteckém a kosmickém průmyslu. Dusík ochlazený na -196 °C se stává kapalným a zachovává si přitom velkou zásobu potenciální energie. Při zahřátí a návratu do plynného stavu se výrazně roztahuje a vytváří tlak, který lze využít k pohonu dopravních prostředků.SouvisejícíElon Musk oznamuje historickou transakci v hodnotě 15,2 miliardy eur: Tesla a Samsung uzavírají klíčové partnerství
V hledání čistších a efektivnějších energetických řešení pro dopravní sektor se motor na kapalný dusík stává perspektivním řešením. Tato technologie, vyvinutá britskou společností Dearman, nabízí alternativu k vodíku a vyznačuje se bezpečností a snadným skladováním.
Společnost Dearman zavedla tuto technologii ve spolupráci s řetězcem supermarketů Sainsbury’s a vybavila chladicí zařízení motory na kapalný dusík. První výsledky ukazují snížení emisí oxidu uhličitého přibližně o 1,6 tuny během prvních několika měsíců provozu, což potvrzuje potenciál kapalného dusíku pro udržitelné chlazení.